Haastwerk

Mijn vorige blog was haastwerk, of eigenlijk gewoon slordig. Er zaten meer typefouten in dan in al mijn vorige blogs bij elkaar. Ik heb ze er intussen uitgehaald (denk ik . . . ). Dat komt ook omdat ik zit te bloggen met veel te kleine lettertjes. Ik zie bijna niet wat ik schrijf. Ik heb dus de instellingen veranderd.

Het is mij onlangs gelukt om een column zonder typefouten naar de krant te sturen. Over mijn rijgedrag.

Schoner en slimmer rijden draagt bij aan terugdringen CO2-uitstoot

Ik heb nooit een rijbewijs gehad. Toen ik 17 was zei mijn vader: “Je kunt maar beter rijles nemen, want zonder auto kom je nergens”. Ik heb zijn advies niet opgevolgd (wat ik trouwens wel vaker deed).

Ik vond toen al, in de zestiger jaren, dat er veel te veel auto’s op de wereld waren. Lawaai van motoren, stank van uitlaatgassen: ik heb er altijd een hekel aan gehad. Ook de fileproblematiek is niet van vandaag of gisteren, die bestond een halve eeuw geleden ook al. Ik heb nooit de aandrang gehad mij met een auto bij al die andere te voegen. Ik heb me ook nooit in mijn bewegingsvrijheid belemmerd gevoeld, ook niet toen ik voor mijn werk veel moest reizen. Ik heb me altijd openbaar laten vervoeren.

En in deze tijd is er een reden bijgekomen om geen auto te rijden. Het autoverkeer draagt bij aan de hoge CO2-uitstoot, wat leidt tot klimaatverandering met alle ernstige gevolgen van dien. In de Regionale Energie Strategie (RES) die eerder dit jaar is verschenen staat, dat 88% van de uitstoot van broeikasgassen wordt veroorzaakt door energieverbruik. En 30% van het energieverbruik komt op rekening van de mobiliteit. Om de CO2-uitstoot terug te dringen moeten we dus vooral ons energieverbruik veranderen. Schonere en slimmere mobiliteit draagt daar aan bij.

Vanaf 2030 mogen alleen nog maar nieuwe electrische auto’s worden verkocht. Dat kan alleen maar werken als er overal voldoende oplaadpunten staan. Autogebruikers kunnen die veelal zelf aanschaffen, maar electrisch rijden wordt pas een realistische oplossing als op veel plaatsen binnen de gemeente laadpalen worden geplaatst. Het wordt dan voor meer mensen aantrekkelijker om over te stappen.

Mobiliteit kan ook slimmer en efficiĆ«nter. Meer gebruik maken van openbaar vervoer helpt. Dat moet dan ook gestimuleerd worden. Wat ook helpt is een deelauto gebruiken: autorijden alleen als het echt nodig is. Greenwheels en GoAbout zijn organisaties die electrische deelauto’s beschikbaar hebben en die daarmee bijdragen aan slimme mobiliteit, die beter is voor het milieu.

Zelf doe ik alles met de fiets, althans binnen de regio. Daar blijf ik ook nog fit bij.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat C. nog geen 1000 km per jaar rijdt. En met die lock down mag je so wie so nergens naartoe . . .

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.